Haku

Moottoreita maailmalle

Aboard 1-2017 - Moottoreita maailmalle

Telakkateollisuus voi Suomessa nyt hyvin, mutta meriklusterin yritykset vievät tuotteitaan myös suoraan maailmalle. Wärtsilän moottorit ovat kulkeneet jo vuosikymmeniä tarvittaessa vaikka maailman äärin. Neljännes yrityksen liikevaihdosta tulee nykyään kuivalle maalle sijoittuvista voimaloista.

Wärtsilän Turun toimipisteen käytävillä tulee vastaan kansainvälistä ja nuorekasta väkeä. Yli 70 maassa toimivan yrityksen Turun toimipisteessä annetaan muun muassa moottorien operointi- ja huoltokoulutusta.
– Vuosittain Wärtsilän Turun Training centerissä käy noin 2 500 koulutettavaa kymmenistä maista, Wärtsilän logistiikkajohtaja Ari Schiestl toteaa.

Loistava tuote ei riitä

Toimitusvarmuus on Wärtsilän ylpeys ja toimiva logistiikka siinä yksi avaintekijä.
– Tuote on saatava oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Ilman tätä ei ole menestystuotetta, Schiestl summaa.
Wärtsilän tuotteiden matka maailmalle taittuu usein meriteitse, vaikkei tuote lopulta laivaan päätyisikään. Suomessa kuljetuksiin liittyvä logistiikka keskittyy länsirannikon satamiin. Turun satamasta Wärtsilän valmiita tuotteita kulkee esimerkiksi Bremerhavenin kautta kaikkialle maailmaan.
– Sieltä on edelleen hyvät yhteydet esimerkiksi Kiinaan ja Singaporeen, jotka ovat meille tärkeitä, Schiestl toteaa.
Vuosittain Turusta kulkee myös noin 2,5 miljoonaa kiloa Wärtsilän tavarantoimittajien konsolidoituja kuljetuksia Travemünden kautta konsernin Triesten tehtaalle. Toimittajien tavarat kootaan yhteen Turun sataman alueella, josta ne sitten lähtevät eteenpäin täysinä trailereina.
– Viikkokuljetuksilla saadaan tavarankulkuun hyvä flow, sillä myös Triesten tehdas toimii viikkokierrolla, Schiestl kertoo.
Turun sataman kautta myös saapuu tavaraa Wärtsilän Vaasan tehtaalle.
– Moottorien rakentamiseen tarvitaan satoja erilaisia komponentteja ja tavarantoimittajat sijaitsevat eri puolella maailmaa.

Moottoreista palveluun

Palataan kuitenkin meriltä maihin. Wärtsilä on monen mielissä nimenomaan meriklusterin toimija. Marine Solutions -segmentin toiminta muodostaa kuitenkin vain reilun kolmanneksen konsernin kokonaisliikevaihdosta nykypäivänä. Energy Solutions -voimalatoiminta on kasvanut jo pitkään.
Wärtsilän Energy Solutions -osaamisen vahvuutena on useita eri polttoaineita käyttävien voimaloiden rakentaminen. Voimakasta kasvua se on saanut aikaan etenkin kaasuvoimalaitosten markkinoilla valtaamalla markkinaosuuksia turbiinikäyttöisiltä voimalaitoksilta.
– Voi sanoa että olemme siinä ykkösiä maailmassa, Schiestl sanoo.
23 vuotta Wärtsilällä työskennelleen miehen mukaan lopulta kyse ei ole kuitenkaan laitteiden toimittamisesta vaan asiakkaan palvelusta koko myydyn projektin elinkaaren aikana. Varaosa-, käyttö- ja hallinnointipalvelut tuovatkin jo yli 45 prosenttia Wärtsilä-konsernin liikevaihdosta.
– Emme myy oikeastaan moottoreita, vaan energiaa sekä kaikkea mitä siihen sitten liittyy. Moottoreiden sijaan olisikin puhuttava energiaosaamisesta, jossa asiakas ostaa toimitetun järjestelmän elinkaariratkaisuna.

Pitkä viimeinen maili

Yli 70 maassa toimivalle ja usein tuotteitaan hankalien yhteyksien päähän ja syrjäisille seuduille toimittavalle konsernille logistiikka on haaste. Logistiikkakumppanilta vaaditaankin Wärtsilässä paljon.
– Tärkein tekijä on luotettavuus eli tuotteen on oltava vahingoittumattomana oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Myös hinta-laatusuhteen on oltava kunnossa, Marine Solutionsin kuljetuspäällikkö Kaj Seppälä listaa.
Wärtsilän asiakaskunta on globaali ja toimintaympäristönä koko maailma, logistiikan yhteistyökumppanilta kuitenkin vaaditaan paikallistuntemusta.
Seppälän mukaan merenkulkupuolella toimitukset ovat aina satamasta satamaan, mutta logistiikkaosaaminen korostuu energiapuolella, jossa tehdään ns. avaimet käteen -projekteja.
– Siellä niin sanottu ”last mile” voi olla käytännössä tuhat kilometriä alueella, jolla ei ole edes oikeastaan tiestöä. Siellä voidaan joutua rakentamaan jopa siltoja ja niin edelleen, Seppälä kertoo.
Hänen mukaansa tärkeä osa Wärtsilän mainetta luotettavana toimijana on logistista osaamista. Siinä epäonnistuminen voi olla kohtalokasta.
– Tässä vaaditaan projektilogistiikan käytännön tason ymmärtämystä, olemassa olevien reittien ennakkotutkimusta ja resursseja. Jos tuote on huippua, on myös logistisen osaamisen oltava sitä. Tällä ”last milella” onnistuminen on menestyksen avain koko projektissa.

Julkaistu Turun Sataman asiakaslehti Aboardissa 1/2017, jonka löydät materiaalipankistamme.