Tuntien valmistelutyö varmistaa sujuvan lastauksen
Kenttäesimies Heidi Lehtonen huolehtii toisten satama-ammattilaisten kanssa Tallink Siljan rahdin valvonnasta ja sujuvuudesta. Tehtävien vaihtelevuuden ja työnantajan joustavuuden ansiosta hän on viihtynyt satamassa jo 10 vuoden ajan.
Turkulainen Heidi Lehtonen tuskin osasi odottaa saapuessaan ylioppilaskeväänään 2007 Turun satamaan ja Tallink Siljan rahtiportille, että kesätyöstä alkaisi vuosikymmenen kestävä rupeama. Hän kuitenkin huomasi nopeasti viihtyvänsä sataman rytmissä ja vaihtelevissa työtehtävissä.
– Päivät voivat olla hyvin erilaisia ja sisältää kaikkea rahtilähtöselvityksien siististä toimistotyöstä kentällä tehtävään liikenteenohjaukseen. Se on lopulta hyvin lyhyt aika, minkä laiva on satamassa, ja pääosa päivästä menee seuraavan aluksen valmisteluun, Heidi Lehtonen kertoo.
Aamu- ja iltalaiva rytmittävät työpäivän
Tallink Siljan alukset kiinnittyvät Turun satamaan aamuseitsemältä ja iltaseitsemän jälkeen, joten rahtauksesta vastaavat ammattilaiset tekevät vuorotyötä. Heidi Lehtonen sanoo, että tämä sopii hänelle erinomaisesti.
Kymmenen vuoden aikana epäsäännöllisiin työaikoihin on ehtinyt tottua ja mielekkyyttä lisää myös se, että työn sisältöön on mahdollista vaikuttaa. Yksi tärkeä asia Lehtoselle on se, että hän pääsee liikkumaan kentällä ja tekemään ulkotyötä.
– Vuorotyö ei varmasti sovi kaikille. Mutta minä tykkään esimerkiksi siitä, että pääsen aamuvuorosta puolikymmeneltä kotiin. Olin kolme vuotta Tallink Siljalla myös tavallisessa yhdeksästä-viiteen työssä, mutta tämä sopii minulle paremmin, Lehtonen vakuuttaa.
Tieto kulkee kenttäesimiehen kautta
Viime kesänä Heidi Lehtosen vastuu lisääntyi kenttäesimiehen tehtävien myötä. Kenttäesimies muun muassa seuraa saapuvia manifesteja ja lastilistoja sekä varmistaa, että kentällä on riittävästi henkilökuntaa. Hän on myös yhteyshenkilö aluksen, rahtiasiakkaiden sekä työntekijöiden välillä.
– Jos laivalta tulee jotakin erityistä huomioitavaa, niin kenttäesimies ottaa toiveet vastaan. Huolehdin siitä, että satamassa lastauksessa on riittävästi henkilökuntaa. Tieto kulkee kenttäesimiehen kautta, mutta käytännössä työ pitää sisällään kyllä ihan kaikkea mahdollista.
Heidi Lehtosen mukaan yhteistyö toisten satama-alueella työskentelevien ammattilaisten kanssa sujuu kitkattomasti. Sen sijaan satama-alueen erityispiirteet unohtaneita kulkijoita joutuu toisinaan ohjeistamaan työpäivän aikana.
– Ihmiset eivät aina muista sitä, että satama on tarkasti valvottua ja säädeltyä aluetta, ja vertautuu siten ihan täysin esimerkiksi lentokenttään. Kun porteista on kerran tullut sisään, niin sen jälkeen valvonta on tarkkaa, eikä täällä voi liikkua ihan mielensä mukaan edestakaisin.
Julkaistu Turun Sataman asiakaslehti Aboardissa 2/2017.