Turun Satama Oy:n vuosikertomus 2022 on julkaistu
Turun Satama lähti vuoteen 2022 vahvoin odotuksin ja osin odotukset toteutuivatkin. Pandemian hiipuessa matkustajaluvut lähtivät nousuun heti vuoden alussa ja saavuttivat lopulta pandemiaa edeltäneen tason. Myös rahtiliikenne käynnistyi vuoden alussa edellisvuoden tahdissa, mutta Venäjän hyökkäys Ukrainaan sekä rahtikapasiteetin vähentyminen Ruotsin-reitillä käänsivät sataman kautta kulkevan tavaraliikenteen volyymit laskuun. Satamayhtiön taloudessa saavutettiin kuitenkin tavoitteet sopeuttamalla ja tehostamalla toimintaa, minkä tavoitteena on varautuminen myös alkaneen vuoden 2023 haasteisiin.
Matkustajaliikenteen myönteistä kehitystä vahvisti uuden Viking Gloryn tulo Turun ja Tukholman väliseen liikenteeseen. Maaliskuun 2022 alussa säännöllisen liikenteen aloittaneen Viking Gloryn saavuttamasta suosiosta kertoo se, että ensimmäisen vuoden aikana sillä on matkustanut jo yli miljoona matkustajaa. Näin se kompensoi osaltaan reitin laivavuorojen vähenemistä, kun Tallink Silja vuokrasi Galaxyn syyskuusta 2022 alkaen tilapäiseen majoituskäyttöön Hollantiin.
Maailmanpoliittinen ja taloudellinen tilanne energiakriiseineen heijastui myös Turun Satamaan. Siitä huolimatta sataman tärkeimpiä kehityshankkeita vietiin aktiivisesti eteenpäin vuoden 2022 aikana. Ferry Terminal Turku -projektin arkkitehtikilpailu saatiin päätökseen toukokuussa ja voittajaksi valittiin PES-Arkkitehdit Oy:n ORIGAMI-niminen ehdotus.
Turun yliopiston tekemän markkinatutkimuksen mukaan esimerkiksi Turun ja Puolan Gdynian välinen laivaliikenne kiinnostaa niin rahtiasiakkaita kuin matkailijoitakin. Uusien yhteyksien avaamisesta neuvotellaan jatkuvasti useammankin varustamon kanssa.
Kulunut vuosi muodostui lopulta toisenlaiseksi kuin ennakkoon arvioimme. Horisontin näyttäessä jo kirkastuvan maailma siirtyi yhdestä kriisistä toiseen, mikä haastoi niin Sataman oman organisaation kuin yhteistyökumppanit vastaamaan muuttuneeseen tilanteeseen. Yhteistyössä toimien onnistuimme välttämään pahimmat karikot.