Tukholman Satamat, Turun Satama ja Viking Line allekirjoittivat yhteistyösopimuksen vihreän merikuljetuskäytävän kehittämisestä
Tukholman Satamat, Turun Satama ja Viking Line ovat virallisesti käynnistäneet yhteistyön vihreän merikuljetuskäytävän kehittämiseksi Turun ja Tukholman välillä, minkä tavoitteena on olla vapaa fossiilisista polttoaineista viimeistään vuonna 2035. Tämä luo viitekehyksen skaalautuvien ratkaisujen löytämiseksi fossiilivapaisiin polttoaineisiin siirtymiseen ja merenkulun ympäristövaikutuksien minimoimiseen.
Helmikuun 6. päivä allekirjoitettiin aiesopimus, jossa yhteistyökumppanit yhteisymmärryksessä sopivat vihreän merenkulkukäytävän perustamisesta viimeistään vuonna 2035. Tavoitteena on siihen mennessä olla täysin vapaa fossiilista alkuperää olevista kasvihuonepäästöistä.
Projekti ja yhteistyö täyttävät vihreän merikäytävän kriteerit Clydebank-julistuksen mukaisesti, minkä sekä Suomi että Ruotsi ovat allekirjoittaneet. Tämä aloite on paljon etuajassa EU:n asettamasta Fit for 55 -säädöksestä.
Yhteistyö tulee toimimaan innovatiivisena jalustana skaalautuvien ratkaisujen kehittämiseksi fossiilisista polttoaineista irtautumiseen, mikä mahdollistaa vihreän merenkulun Tukholman ja Turun välillä. Projekti huomioi myös edistysaskeleet ja ratkaisut, joita on tehty Decatrip-projektissa, jossa yhteistyökumppaneina toimivat Rauma Marine Constructions, Viking Line, Åbo Akademi ja Kempower.
Projektin aikana yhteistyökumppanit tulevat asteittain vähentämään hiilidioksidipäästöjään ja työskentelevät täysin fossiilivapaan kuljetuskäytävän kehittämisen eteen. Yhteistyötä voidaan laajentaa myös pitkällä tähtäimellä sisältämään muita merenkulkuelinkeinon tärkeitä sidosryhmiä, muita keskeisiä satamia, tavaranomistajia ja huolintaliikkeitä.