Erik Söderholm
toimitusjohtaja
Turun Satama Oy ja Skanska allekirjoittivat sopimuksen terminaalin rakentamisesta ja rakennustyöt aloitettin tammikuussa 2025. Terminaalin suunniteltu valmistumisaika on loppuvuonna 2026.
PES-Arkkitehtien suunnittelema ORIGAMI-nimeä kantavan terminaalin pääjulkisivun materiaaleina ovat lasi ja alumiini. Kolmikerroksinen kokonaisuus käsittää yli 10 000 bruttoneliömetriä ja sen monimuotoiset julkisivut ovat erittäin vaativat.
Rakennukessa tavoitellaan Rakennustiedon ympäristöluokituksen kolmea tähteä, mikä vastaa hyvää ympäristölaadun tasoa.
Turun Satama Oy järjesti kaksivaiheisen arkkitehtuurikutsukilpailun sataman uuden matkustajaterminaalin pää- ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi.
Kilpailun tarkoituksena oli Viking Linen ja Tallink Siljan nykyisten terminaalirakennusten korvaaminen uudella yhteisterminaalilla ja suunnitella korkealuokkainen, toiminnallisuuksiltaan erinomainen terminaalirakennus. Ferry Terminal Turku -hankkeen tavoitteena on uusin ratkaisuin saavuttaa kustannushyötyjä ja laivaliikenteen toiminnallista tehostamista.
Turun Sataman uuden matkustajaterminaalin pää- ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi järjestetyn arkkitehtuurikutsukilpailun voittajaksi valittiin ehdotus nimimerkillä ORIGAMI. Kaikki ehdotukset käsiteltiin kilpailun aikana anonyymeinä ja voittaneen kilpailuehdotuksen tekijöiksi paljastui PES-Arkkitehdit Oy.
Kilpailun tuomaristo katsoi, että ORIGAMI vastasi parhaiten terminaalille asetettuja tavoitteita. ORIGAMIssa tuomaristoa miellytti sen arkkitehtuurin poikkeuksellisuus ja ilmaisuvoima. Risteilymatkalle lähdetään usein irrottautumaan arjesta, ja terminaalirakennus virittää jo ulkoasullaan matkustajat sopivaan matkan tunnelmaan. Ehdotuksessa on lennokkuutta ja liikettä. Sen arkkitehtuuri perustuu vinoihin kolmiomaisiin pintoihin, teräksen, lasin ja alumiinin leikkiin. Muodossa on merellistä symboliikkaa lohen kylkeen, teräslaivaan, tosin ORIGAMI nimenä viittaa eri maailmaan, mutta vertauskuva japanilaiseen paperiveistokseen on viehättävä.
Lue lisää kilpailun kulusta ja kilpailutöiden arvosteluista arvostelupöytäkirjasta >>
Alla oleva aikataulu tarkentuu suunnittelun edetessä.
VAIHE | AIKATAULU |
---|---|
Erikoissuunnittelun kilpailutus | 3/2022 |
Erikoissuunnittelijoiden valinta | 9/2022 |
Suunnittelun käynnistäminen | 10/2022 |
Kaava lainvoimainen | 16.12.2023 |
Rakennuslupa myönnetty | 10.10.2024 |
VAIHE | AIKATAULU |
---|---|
Urakka-aika | 2024-2026 |
Terminaalin käyttöönotto | 2027 |