Tre till final i Åbo Hamns arkitekttävling
Åbo Hamns arkitekttävling för planeringen av den nya passagerarterminalen har gått in i finalskedet. Av de fem förslagen har tävlingsjuryn valt tre bidrag att gå vidare i tävlingen: Aallonharja, Fokka och Origami. Arkitektbyråerna bakom de valda arbetena fortsätter att finslipa sina planer fram till första maj. Därefter offentliggörs vem som vunnit tävlingen och formgivit den gemensamma terminalen. – Åbo Hamn och de övriga som deltar i terminalprojektet vill tacka alla byråer för ett gott arbete. Juryn var mycket nöjd med nivån på de inlämnade planerna och tävlingen blev jämn. Alla förslag var arkitektoniskt högklassiga och visade att formgivarna hade bekantat sig noggrant med målen i tävlingsprogrammet och med beställarens behov. Finalisterna valdes efter ett långt och grundligt övervägande där juryn tog hjälp av olika expertanalyser, bland annat i fråga om simulering av passagerarflöden och kostnadsberäkning, säger tävlingsjuryns ordförande Erik Söderholm, VD för Åbo Hamn Ab.
De rederier som kommer att använda den nya gemensamma terminalen understryker att terminalen ska planeras så att den är funktionell och ger en positiv kundupplevelse. Även om bägge rederier hoppas att terminalen ska bli en fin sevärdhet på det nya området Slottsudden är det ändå viktigast för dem att fartygstrafiken fungerar smidigt.
– På grund av de stora passagerarflödena är den nya gemensamma terminalen ett exceptionellt krävande objekt. Med tanke på att hela 10 000 personer ska ta sig in och ut ur terminalen inom cirka en timme krävs mycket snabb genomströmning. Förutom smidiga passager behövs det till exempel också tydlig vägledning för att hitta till rätt fartyg när samma terminal i fortsättningen används av flera fartyg, påpekar Nina Honkaranta, Tallink Siljas regiondirektör i Åbo.
Viking Lines operativ chef Peter Forsberg håller med sin kollega.
– En fungerande plan för terminalen gör det lättare och snabbare att tömma och lasta fartyget. Det här har stor betydelse i Åbo där tidtabellerna bara tillåter en kort liggtid i hamn. Reseupplevelsen börjar redan i terminalen och förutom den allmänna trivseln är det också viktigt att avfärden är enkel.
Upphandlingskonsult Sanna Kronström från Hankintakumppanit Oy, som assisterar Åbo Hamn i planeringstävlingen, påminner om behovet av vidareutveckling.
– Även om de arbeten som valts till slutskedet ligger på en hög nivå måste alla planer ännu finslipas. Vi är ändå övertygade om att de byråer som går vidare i tävlingen kan lösa de frågor som framkommit och ser fram emot att förslagen kommer att vidareutvecklas till sin slutliga form.