Sök

Terminalen

Med upphandlingen strävar man efter en modern terminalbyggnad som kan ge synergiförmåner till rederierna som använder sig av de gemensamma lokalerna. Passagerarna vill man erbjuda trivsamma och säkra kund- och transit faciliteter. Facilitetssynergi strävas till genom bla. rederiernas gemensamma vänteutrymmen och biljettförsäljningsområde. Terminalfaciliteterna bör anpassas enligt framtidens behov.

Konstruktion av terminalbyggnaden

Åbo Hamn Ab och Skanska har undertecknat ett avtal om byggandet av passagerarterminalen Ferry Terminal Turku. Byggnadsarbetet börjar i januari 2025, med planerat färdigställande i slutet av 2026.

De huvudsakliga fasadmaterialen för passagerarterminalen, som heter ORIGAMI, kommer att vara glas och aluminium. Det tre våningar höga komplexet kommer att omfatta över 10 000 kvadratmeter, och dess komplexa fasader är mycket krävande.

Projektet syftar till att uppnå tre stjärnor i miljöklassificeringen, vilket motsvarar en god nivå av miljökvalitet.

Åbo Hamn Ab arrangerade en arkitekturtävling med inbjudna deltagare i två faser för att välja huvud- och arkitekturplaneraren för den nya passagerarterminalen.

Tävlingens syfte var att ersätta Tallink Siljas och Viking Lines nuvarande terminalbyggnader med en ny gemensam samterminal och planera en högklassig , funktionellt utmärkt terminalbyggnad. Ferry Terminal Turku upphandlingens målsättning är att genom nya lösningar nå kostnadsförmåner och att effektivisera den operativa fartygstrafiken.

PES-Arkkitehdit vann arkitekttävlingen

Förslaget ORIGAMI valdes till vinnare i arkitekttävlingen som ordnades för att välja huvud- och arkitektplaneraren för Åbo Hamns nya passagerarterminal. Alla förslag behandlades anonymt och det visade sig att det vinnande förslaget lämnats in av PES-Arkkitehdit.

Juryn ansåg att ORIGAMI bäst uppfyller de mål som ställts upp för terminalen. Juryn tilltalades av ORIGAMI exceptionella och uttrycksfulla arkitektur. En kryssning är ofta ett sätt att komma bort från vardagen, och terminalbyggnadens utseende skapar rätt stämning bland passagerarna redan från början. Förslaget präglas av liv och rörelse. Arkitekturen är baserad på sneda triangulära ytor och samspelet mellan stål, glas och aluminium. Formen andas maritim symbolik och påminner om en lax eller ett stålskepp, även om namnet ORIGAMI syftar på ett annat sammanhang – men parallellen till japansk papperskonst är tilltalande.

Läs mer om tävlingens gång och recensionerna av tävlingsbidragen >>

Tidtabell för arkitekttävlingen och terminalen

Planering av terminalbyggnaden

ARBETSKEDE TIDTABELL
Anbudsgivning för specialplaneringen 3/2022
Val av specialplanerare 9/2022
Planering påbörjas 10/2022
Detaljplaneringen lagenlig 16.12.2023
Byggnadslov 10.10.2024

Konstruktion av terminalbyggnaden

ARBETSKEDE TIDTABELL
Period för arbetskontrakt 1/2025-1/2027
Implementering av den nya terminalbyggnaden i början av 2027

Samarbetspartners

Skanska Talonrakennus Oy

Are Oy

PES-Arkkitehdit Oy

Sweco Oy

Sweco Oy

Rejlers Finland Oy

Maanpää Geo Oy

A-Insinöörit Suunnittelu Oy (ex. Palotekninen Insinööritoimisto Markku Kauriala Oy)

Erik Söderholm

verkställande direktör

+358 50 5533 100

Markku Alahäme

teknisk direktör

+358 50 5533 109